czwartek, 31 lipca 2014

Poprawna polszczyzna – kultura języka


Jadąc tramwajem, stojąc w kolejce po mleko, idąc przez park, biegnąc na pasach, jadąc na rowerze, nieustannie więdną mi uszy, otwiera się nóż w kieszeni, kiedy słyszę wziąść, w każdym bądź razie i.in. -,- Każdy zdobył wiedzę elementarną na tym poziomie, aby władać polszczyzną poprawnie, dbanie o język dużo świadczy o nas. Jak cię słyszą, tak o tobie myślą, trawestuję. Dodatkowo, puryzm językowo jest potrzebny w codziennych kontaktach, aby nie nasze otoczenie nie uważało nas za analfabetów. Zapisałam ze słyszenia i widzenia kilkadziesiąt przykładów najbardziej popularnych, nurtujących błędów językowych, uważajcie na nie! Piękna polszczyzna  poprawna polszczyzna :)



Lepsze/lepsiejsze  co to, za stopniowanie przymiotnika?! -,-
 LubiAłem/lubiAłam, lubiłem, lubiłam  po co, to ,,a’’ wewnątrz wyrazu?!
Kupowałam/kupYwałam, -o- owszem,
Wziąć, błagam – NIE wziąść, zapis fonetyczny: [vźońć],
N. z kim z czym? Z liśćmi/liściami,
Tortu  torta, D. Kogo? Czego? (nie ma) Tortu!
Z gośćmi, nie gościami w liczbie mnogiej N.
Gośćmi, NIE  gościami,
Na pewno, naprawdę, na co dzieńnaprzeciwkoco najmniejpo prostuskąd, z powrotem,
Juwenaliów, juwenalii , fajerwerków, fajerwerek, Międzyzdrojów, Międzyzdroi, do Ełku, z Suwałk, do Kołobrzegu, Kołobrzeg i Tarnobrzeg nie odmieniają się jednakowo: jedziemy do Kołobrzegu, ale do Tarnobrzega.
Filmiku, grafiku (harmonogram) D. l.poj. (harmonogram, osoba)
Długopisu, roweru, szpinaku, automatu,
Koktajli/koktajlów,
Kaloszy  kaloszów,
Bynajmniej = wcale,
Rozumiem, 1 os. lp. ,,rozumieć’’ to ,,rozumiem’’ a nie ,,rozumie’’.
Wziąłem, cofnąłem, zagiąłem,
Kaszy manny, NIE mannej,
Wymyślić, wymyśleć,
W cudzysłowie, NIE w cudzysłowiu -,-
Ten por  rodzaj męski (warzywo),
Ta pomarańcza  rodzaj żeński,
To winogrono – rodzaj nijaki,
Ta kontrola, rodzaj żeński, NIE kontrol,
Ten rożen – rodzaj męski,
Proszę pani, NIE panią, forma z dopełniaczem,
Śmiali się  NIE śmieli, można być śmiałym, ale śmiali się z kawału,
Wieczoru, wieczora  gdy chodzi o porę dnia, obie formy są poprawne. Gdy chodzi zaś o spotkanie lub zebranie, to poprawna jest tylko forma wieczoru.
Poproszę 10 gramów, NIE  gram żelków, odmieniamy,
Znikła  zniknęła, znikł  zniknął, biegła, NIE  biegła, wysechł  wyschnąłzawilgł zawilgnąłpobiegł  –  pobiegnąwybiegłeś – wyciągnąłeś, uciekł – uciekł, Przyciągnąłeś, objęłam  objąłem, stanęłam –  stanąłem, zmarznąłemwycisnąłeś, wtrącać – wtrancać, wyciągnąłem – NIE wyciągłemzmokłeś – zmoknąłeś, wybuchnął wybuchł, obejrzałamwyciągnęły – wyciągłyprzysiągłem, przyciągnąłeś
TA NIESZCZĘSNA KONIUGACJA.
Z rzędu, NIE  pod rząd,
Statui, NIE statule w D.,
Piszemy wielką literą, NIE – z wielkiej litery, wielką/dużą przyjęło się,
Łut szczęścia,
Pustułka, gżegżółka,
Ukrój, NIE ukroj,
DosłAdzaj,
Widelców, NIE  widelcy,
Różnica między pisownią „nuż” a „nóż”. Jak wiadomo, „nóż” to sztuciec służący do krojenia jedzenia. „Nuż” natomiast, to partykuła występująca zwykle z „a” jako „a nuż”. Jest to określenie ekspresywne, znaczące mniej więcej tyle, co „może’’.
Rodzajów, rodzaji,
Widziałam Cię z tĄ książką, tę  w połączeniu z biernikiem, tą  w połączeniu z narzędnikiem, kocham tę osobę, ale kocham się z tą osobą. Pamiętajcie, że jest to prawidłowa pisana forma. Jeśli chodzi o mówioną, to zarówno tę, jak i tą możemy uznać za dopuszczalne.
Dwór w znaczeniu ,,przestrzeń poza domem’’ odmienia się tak samo jak dwór w znaczeniu ,,dom mieszkalny’’: w obu wypadkach mówimy – na dworze, NIE na dworzu,
Otwarta to wyrażenie stanu (widownia była otwarta, drzwi są otwarte), zaś otworzona to strona bierna czynności (drzwi przed chwilą zostały otworzone). Tymczasem są to zasadniczo formy równoprawne, tyle tylko że druga jest rzadsza.
Złodziei/złodziejów,  
Forma fakultatywna  która może, ale nie musi być; pozostawiona do wyboru.
Bohaterowie/bohaterzy, M. l. mn.
Filolodzy/filologowie,
Opiekunowie,
Tramwajów, NIE  tramwai  D. l.mn.
W każdym bądź razie, o rety! -,-
Uzależniłam się od brokułów, NIE  brokuł,
Osobą czy osobom? L. pojedyncza ,,ą’’, l. mnoga ,,om’’,
Rzeziom  rzezią,
Dłońmi/dłoniami,
Tułowiem, NIE tuowiem  N. l. poj.
Breloczek,
Szwedzka,
Nie odmieniamy: w języku polskim, czyli rzeczowniki zakończone na: 
• -u: tabu, zebu, kakadu, emu, guru
• -i: okapi, salami, kepi, alibi, graffiti, kiwi, salami, kepi
• -ao lub -oa: kakao, makao, boa
• sylabę akcentowaną: jury, menu, tournée, attaché.
Naraz znaczy ,,nagle’’ lub ,,jednocześnie’’, na raz znaczy ,,na jeden raz’’ lub ,,na sygnał raz’’. Choć kwestia deklinacji pomału ulega rozluźnieniu, pamiętam, kiedy na lekcji polskiego w gimnazjum kakao, studio, radio nie ulegało odmianie, czas zmienia konwenanse. 
Tautologia opiera się na jednoznaczności, a pleonazm na bliskoznaczności.
Pusta luka  pleonazm,
Wegetarianinem  wegetarianem, szczecinianinem  szczecinianem.
Nie wykipi,
Wraz z końcem grudnia kończy się rok DWA TYSIĄCE czternasty, nie "DWUTYSIĘCZNY czternasty". Czternaście lat temu mieliśmy co prawda rok dwutysięczny.

Przecież ,,poszłem’’ to nie słowo! To stan umysłu!
Dzisiaj jest drugi sierpnia, nie drugi sierpień :) To byłoby na tyle, słonecznego dnia!

Łona i Webber - To nic nie znaczy
 Zagadka dla uważnych czytelników! Ile błędów językowych usłyszeliście? 






























































4 komentarze:

  1. Bardzo ciekawy post . Sama się łapię i czasem w pośpiechu mówię niepoprawnie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Proszę o sprawdzenie dwóch ilustracji z wyrażeniem ,,na razie". Na jednej widnieje poprawnie napisane w formie ,,na razie", natomiast na kolejnej ,,narazie". Może to wprowadzić kogoś w błąd.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. 33 years old Desktop Support Technician Benetta Linnock, hailing from Rimouski enjoys watching movies like Red Lights and Beekeeping. Took a trip to Laurisilva of Madeira and drives a Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport. wyjasnienie

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...